Про доступність дітей з особливими потребами до опорних навчальних закладів
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Від 09.06.2016 № 1/9-293
Головам обласних, Київської міської
державних адміністрацій
Про доступність дітей з
особливими потребами до
опорних навчальних закладів
Україна як член міжнародного співтовариства ратифікувала основні міжнародні документи у сфері забезпечення прав дітей, які відображають світові стандарти освіти, соціального захисту та охорони здоров'я. Зокрема, у статті 24 Конвенції ООН про права інвалідів йдеться про обов'язок держави реалізувати інклюзивну модель освіти, тобто створення такого предметно-просторового спеціального середовища, яке б дозволило всім дітям бути рівними учасниками навчального процесу в єдиному освітньому просторі відповідно до їхніх особливостей, потреб та можливостей. Цей обов'язок взяла на себе й Україна, про що свідчать прийняті закони України в галузі освіти, Укази Президента України від 25.08 2015 № 501 «Про затвердження Національної стратегії у сфері прав людини»; від 3 грудня 2015 року № 678 «Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю», індикаторами виконання яких є, зокрема, показники щодо упровадження інклюзивного навчання та здійснення реформування інтернатних закладів.
Попри велику кількість змін у законодавчих та нормативно-правових актах щодо розвитку інклюзивної освіти, практичне впровадження їх все ще не стало основним для місцевих органів управління освітою та органів місцевого самоврядування. За статистичними даними, у 2015/2016 навчальному році лише 5,8 відсотків дітей з особливими освітніми потребами (2720 осіб) навчалися в інклюзивних класах, більшість таких дітей (32,6 тис. осіб) продовжують навчатися у спеціальних школах (школах-інтернатах).
Така ситуація спричинена, зокрема, не готовністю загальноосвітніх шкіл прийняти учнів з особливими освітніми потребами. Насамперед, це відсутність у навчальних закладах архітектурної доступності, відповідного навчального середовища з урахуванням особливих потреб учнів: наявність сучасного корекційно-реабілітаційного обладнання, ставок корекційних педагогів, вкрай недостатня кількість пристосованих автобусів для підвезення учнів з фізичними обмеженнями, незадовільна консультативно-просвітницька робота щодо особливостей державної освітньої політики тощо.
В рамках реформування системи освіти, а саме, створення освітніх округів (опорного навчального закладу, його філій), у 2016 році державою передбачено фінансову підтримку громадам на створення в опорних школах сучасної навчально-матеріальної бази та придбання шкільних автобусів для підвезення дітей. Під час закупівлі шкільних автобусів особливу увагу просимо звернути на їх пристосованість для перевезення дітей з фізичними обмеженнями.
Окрім того, 24 опорні школи, визначені Міністерством фінансів у рамках «пілотного» проекту, отримають ресурси для ремонту приміщень, розвитку матеріально-технічної бази, оновлення навчального обладнання, використання інформаційно-комп'ютерних технологій. Опорна школа має бути сучасною і доступною для всіх учнів громади незалежно від стану здоров'я, можливостей та інших потреб дитини.
Ураховуючи зазначене та з метою забезпечення реалізації конституційного права дітей з особливими освітніми потребами на освіту в загальноосвітньому просторі, проживаючи в сім'ї, просимо вашого сприяння щодо створення в опорних школах інклюзивного освітнього середовища за основними критеріями: забезпечення доступності будівель, споруд і приміщень опорних шкіл відповідно до державних будівельних норм і стандартів, наявність навчально-дидактичного забезпечення, сучасного корекційно-реабілітаційного обладнання з урахуванням потреб учнів; уведення в штатний розпис загальноосвітніх навчальних закладів посад корекційних педагогів відповідної спеціалізації, забезпечення пристосованими автобусами для підвезення учнів з фізичними обмеженнями.
Міністр Лілія Гриневич